İnternet ve Yazılım Kullanım İlkeleri
A ) Mersin Üniversitesi Web Portalı
A.1 ) www.mersin.edu.tr adresinden yayın yapan üniversitemiz web sitesi Bilgi İşlem Daire Başkanlığı tarafından hazırlanmış olup, portal yapısına sahip kullanıcı etkileşimli bir sistemdir.
A.2 ) Bu sistem sayesinde Web Sitesi içeriği ilgili birimler tarafından belirlenen yetkili Portal Yöneticileri tarafından yönetilmektedir.
Her Portal Yöneticisi; Bilgi İşlem Daire Başkanlığı tarafından kendisine verilen kullanıcı adı ve şifresi ile Portal Yönetim Paneline girerek, kendi birimine ait bilgileri Türkçe / İngilizce olarak güncelleyebilmektedir. Yeni sayfa ekleme özelliği ile birime özel sınırsız sayıda sayfalar eklenip içerik zenginleştirilebilir.
Aşağıdaki başlıklar portal yöneticileri tarafından güncellenebilme özelliğine sahip olup bu bilgilerin güncelliği ilgili birimin sorumluluğundadır.
Akademik Birim/Bölüm (Fakülte, Yüksekokul, Enstitü, Meslek Yüksekokulu, Merkezler, Rektörlüğe Bağlı Birimler) veya İdari Birimler
- Akademik Birim/Bölüm veya İdari Birimlere ait Genel Bilgiler,
- Akademik Birim/Bölüm veya İdari Birimlere ait İngilizce Genel Bilgiler,
- Yönetim Bilgileri,
- İletişim Bilgileri,
- Haberler,
- İlan Panosu,
- Akademik Birim/Bölüm veya İdari Birimlere ait yeni sayfalar ekleme,
- Akademik Birim/Bölüm veya İdari Birimlerde görevli Akademik veya İdari Personel bilgileri,
- İdari Birimler için Altyapı ve Hizmetler bölümü,
A.3 ) Akademik Personel Bilgi Sistemi
APBS sistemindeki tüm başlıklarda bulunan bilgiler, Akademik Personelimiz tarafından portal yönetim panelinden güncellenebilme özelliğine sahiptir.
Bu panellere giriş için kullanıcı ve şifreleri daha önce dağıtılmıştır.
A.4 ) Kullanıcı adı, Şifre problemleri veya güncelleme problemlerinizde Bilgi İşlem Daire Başkanlığı Yazılım Birimini (3525) nolu telefondan arayabilirsiniz.
A.5 ) İçerik yönetimi, ilgili birimlerce görevlendirilen kişilerde olduğundan birim içeriği ile ilgili yasal sorumluluklar da ilgili kişilere aittir.
A.6 ) Portal içerisinde yer alan Öğrenci Bilgi Sistemi, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığınca yürütülmektedir.
Öğrenci Bilgi Sistemi ile ilgili problemler için Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı - (3907) nolu telefonu arayabilirsiniz.
B ) Subdomain ve Alan Tahsisi
B.1 ) Bilgi İşlem Daire Başkanlığımızca idari ve akademik birimlere Web Alanı ve Subdomain tahsisi yapılmaktadır.
Bu hizmet iki ayrı yöntemle yürütülmektedir.
- Bilgi İşlem Daire Başkanlığında barındırılan Web Yayın Sunucusunda,
- İlgili birimde barındırılan bir web yayımcısı bilgisayara alan tahsisi ve yönlendirme şeklinde.
B.2 ) Birinci yöntemde bilgiler Bilgi İşlem Daire Başkanlığı Web Sunucusunda barındırılmakta.
İkinci yöntemde ise bilgiler Akademik / İdari birimde barındırılan bilgisayarda tutulup, Üniversite içi veya dış kullanıcıların ilgili bilgisayara yönlendirilmesi sağlanmaktadır.
Birinci yöntemde kullanıcılara 30 MB alan tahsis edilmekte ve BİDB güvenlik kuralları altında çalışmaktadır.
İkinci yöntemde ise alan ve yazılım sınırları bulunmamaktadır. Bu nedenle sunucu güvenliği ilgili birimlerce sağlanmalıdır.
Her iki yöntemde de içerik yönetimi yetkisi ilgili birimlerce aktarıldığından yasal sorumluluklar da ilgili birimlere aittir.
C ) Mail Tahsisi
Üniversitemizde akademik personel, idari personel ve lisansüstü öğrencilere e-posta istek formunda belirttikleri kullanıcı isminde bir e-posta adresi verilir.
Personelimiz için adsoyad@mersin.edu.tr tan oluşması tavsiye edilir.
Öğrencilere için öğrencinumarasi@mersin.edu.tr şeklinde e-posta verilir.
Akademik Personele, Lisansüstü öğrencilerine ve İdari Personele 20 MB
Öğrencilere 10 MB e-posta kotası verilir.
( Bu kotalar kişinin isteği ve ihtiyaç doğrultusunda artırılabilir. Bu alanlar için başvuru formu gereklidir.)
Bu mail hesabından doğabilecek olan yasal sorumluluklar ilgili mail hesabı sahibine aittir.
Mail Hesapları için öngörülen kota miktarları ortalama bir kullanıcı için yeterli bir miktar olup; kullanıcıların kota problemi yaşamamaları için mail hesaplarında mail büyüklüğü fazla mailleri barındırmamaları ya da daha iyi bir çözüm olarak Email Yönetim programları kullanmaları tavsiye olunur.
Örneğin ; Outlook Express, Thunderbird, Incredimail, Eudora vs. tarzı programlar. mersin.edu.tr mail hesabınızdaki mailleri bu tarz programlar ile makinenizde arşivleyebilir böylece mail serverda size tahsis edilen alanda kota problemleri yaşanmaz.
Üniversitemiz mail hesabını bu tarz programlara eklerken;
POP ve SMTP ayarlarına : mail.mersin.edu.tr yazarak ilgili mail hesabınızı ekleyebilir ayrıca başka mail serverlardan aldığınız hesaplarınızı da ekleyerek, aynı programda birden fazla mail hesabınız yönetebilirsiniz.
YAZILIM VE İNTERNET KULLANIM İLKELERİ
http://www.ulakbim.gov.tr/ulaknet/basvuru/kullanimpolitika.uhtml adresinden alınmıştır.
Bütün akademik ağlarda olduğu gibi UlakNet'e bağlanmanın da koşulları vardır. Üniversitelerin ve araştırma kuruluşlarının UlakNet'in yeni omurgasına bağlanırken "Kabul Edilebilir Kullanım Politikası Sözleşmesi" dokümanını imzalamaları gerekmektedir. İncelendiğinde görüleceği üzere UlakNet'e bağlı kuruluşlar bu sözleşme ile UlakNet ağının yalnızca akademik ve araştırma faaliyetlerine yönelik olduğunu, yani eğitim, bilimsel araştırma, teknik gelişme, teknoloji transferi, bilimsel, teknik ve kültürel bilginin yayılması için kullanılacağını, sözleşme kurallarına uymayı kabul ettiklerini teyid etmekle kalmamakta, bu kurallara uyulmasını kendi kurumlarında sağlayacaklarını da taahhüt etmektedirler. ULAKBİM de aynı sorumluluğu GEANT'a bağlanmak için, Avrupa akademik ağını işleten DANTE'nin benzer dokümanını imzalayarak yüklenmiştir.
UlakNet'in sağladığı hizmet, Türk bilim insanları, araştırmacılar ve her seviyedeki öğrenciler için bir olmazsa olmazdır. ABD ve Avrupa'daki meslekdaşları bilgi otoyollarında hızla ilerlerken, Türk bilim insanlarının bilgi patikalarında kalmaması gerekmektedir .
Ulusal Akademik Ağ ve Bilgi Merkezi (ULAKBİM)Kullanım Politikası Sözleşmesi
Acceptable User Policy (AUP)
Tanımlamalar
1. Bu Kabul Edilebilir Kullanım Politikası, tüm "UlakNet" kullanıcıları için uygulanan kuralları tanımlamaktadır.
2. Kullanıcı kuruluşlar, üniversiteler ve araştırma kuruluşlarıdır; kullanıcılar bunların öğrenci, öğretim üyesi, araştırmacı ve diğer çalışanlarıdır.
3. UlakNet, kullanıcıların haberleşme gereksinimlerinin TCP/IP protokolü ile çalışan bir ağ üzerinden karşılandığı tüm servis ve altyapıya verilen isimdir.
4. UlakNet, Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu'nun (TÜBİTAK) bir enstitüsü olan ULAKBİM tarafından, TÜBİTAK yönetmeliklerine uygun olarak işletilir.
5. UlakNet, İmzalayan Taraf'ın hakkında bilgilendirileceği ve tümüyle sorumlu olacağı bu belgede belirtilen prensip ve yükümlülükleri saklı bulunduran bir ağdır.
6. Bu dökümandaki kurallar öncelikle kullanıcı kuruluşlara uygulanır. Kullanıcı kuruluşlar, kendi kullanıcılarının bu kurallara ve yasal düzenlemelere uygun davranmasından sorumludurlar ve gerekli tedbirleri alırlar.
7. Bu nedenle, kullanıcı kuruluşların kendi Kullanım Politikası Sözleşmelerini hazırlayıp kullanıcılarına imzalatmaları tavsiye edilir.
Kullanım Politikası
8. Ağ'ın iyi kullanımı ve güvenliği için, farklı kullanıcılar arasında iyi bir işbirliği kurulması gerekmektedir. Bu işbirliği, özellikle, UlakNet'e direkt veya endirekt olarak bağlanarak erişen İmzalayan Taraf'ın, kendi sorumluluğu altındaki kullanıcıları adına aşağıdaki konulara uyacağı taahhütüne dayanmaktadır:
8.1. UlakNet Ağ'ı kesinlikle profesyonel amaçlar içindir: eğitim, bilimsel araştırma, teknik gelişme, teknoloji transferi, bilimsel, teknik ve kültürel bilginin yayılması;
8.2. ağ üzerindeki bilgi nakil ve erişiminin ilgili yasal düzenlemelere uygun olarak sağlanması;
8.3. UlakNet'e, ticari olan veya olmayan, ücret karşılığı ya da ücretsiz, yetki verilmemiş herhangi bir üçüncü kişi veya kuruluşun erişiminin sağlanmaması;
8.4. teknik olanakların ve insan kaynaklarının, yeterli düzeyde sürekli bir güvenlik düzeyi sağlamak ve kendi kuruluşları üzerinden herhangi bir şekilde izinsiz olarak ağ'a girilmesini önlemek için kullanılması;
8.5. kurumların kendi posta sunucularının aktarılan (relay) posta geçişine kapalı olması;
8.6. Genel olarak bu Kullanım Politikası sözleşmesi'ne uyulması.
Yasaklanmış Kullanım
9. Sistem ve Ağ güvenliğinin ihlal edilmesi yasaktır, cezai ve hukuki mesuliyetle sonuçlanabilir. ULAKBİM bu tür ihlallerin sözkonusu olduğu durumları inceler ve eğer bir suç oluştuğundan şüphe duyulursa yasa uygulayıcı ile işbirliği yapar. UlakNet aşağıdaki amaçlarla kullanılamaz:
9.1. ticari reklamlar ve haber duyuruları gibi istenmeyen mesajlar (SPAM iletiler) göndermek;
9.2. başka bir kullanıcının posta sunucusunu (mail server), o kullanıcının açık izni olmadan mesaj gönderme amacıyla kullanmak;
9.3. UlakNet üzerindeki servis kalitesini etkileyecek, bozacak, karışıklık yaratacak trafik düzenlemeleri oluşturmak;
9.4. kullanım amaçlarına uygunsuz, müstehcen, rahatsız edici materyalin üretilmesi ve dağıtılması (akademik ve araştırma amaçlı olanlar hariç);
9.5. gerçek dışı, sıkıntı, rahatsızlık verici, gereksiz korku yaratacak metaryalin üretimi ve dağıtımı;
9.6. iftira ve karalama mahiyetinde metaryalin üretimi ve dağıtımı;
9.7. başkalarının fikri haklarını ihlal edici mahiyette (copyright) metaryalin (yazı, makale, kitap, film, müzik eserleri dahil ancak bunlarla sınırlı kalmamak üzere) dağıtımı;
9.8. UlakNet üzerinden ulusal veya uluslararası hizmetlerin kasıtlı olarak yetkisiz kullanımı;
9.9. kasıtlı olarak yapılan aşağıdaki tip uygulamalar:
9.9.1. başkalarının verilerinin tahrip edilmesi;
9.9.2. başkalarına ait kişisel bilgilere tecavüz;
9.9.3. başkalarına ait çalışmaları bozmak, tahrip etmek;
9.9.4. UlakNet üzerinde başkalarına kullanım olanağı vermeyecek oranda trafik yaratmak;
9.9.5. UlakNet'in çalışmasını engellediği, gereksiz trafik yarattığı için ULAKBİM tarafından ilan edilerek kullanımı yasaklanan yazılımları ısrarla kullanmak;
Uyma
10. Bu Kullanım Politikası'nı İmzalayan Taraf, ULAKBİM'in ağ'ın 8. ve 9. maddelerde belirlenen kurallara uygun kullanımını kullanıcının kişilik hakları saklı kalmak üzere kontrol edebileceğinden haberdardır ve bunu açıkça kabul eder.
11. İmzalayan Taraf, ULAKBİM'in, sorun yaratan herhangi bir olayın farkına varması üzerine, güvenliği sağlamak için, UlakNet'e ulusal ya da uluslararası düzeyde erişimi geçici olarak engelleme kararı almak dahil, acil önlemler alabileceğini kabul eder. Ancak, bu önlemler, belirtilen durum genel ağ işleyişini ve güvenliğini etkilemediği sürece, ilgili kuruluş ile iletişim kurulduktan ve belli bir süre tanındıktan sonra alınacaktır
12. Kullanıcıların başka bir kullanıcının sürekli tekrarlanan düşmanca hareketlerinden zarar görmesi halinde, İmzalayan Taraf'ın veya ilgili herhangi bir kullanıcının isteği üzerine, ULAKBİM daha önce sözü edilen şartlarla kısıtlayıcı önlemler almak zorunda kalacaktır.
13. İmzalayan Taraf, ULAKBİM'in sektörde meydana gelebilecek yasal gelişmeleri gözönünde tutarak bu Kullanım Politikası'nı değiştirebileceğinden haberdardır ve bunu açıkça kabul eder; ULAKBİM, politikasını ve sözleşmeyi istediği zaman değiştirme hakkına sahiptir. Değiştirilen sözleşme, http://www.ulakbim.gov.tr/dokuman/kullanimpolitika.uhtml adresinde yer almasından itibaren yürürlüğe girer.
Internet Trafiği Paylaşımı (Peering) Politikası
İlgili ULAKBIM Yönetim Kurulu kararı doğrultusunda UlakNet ve Internet Servis Sağlayıcıları (ISS) arasında aşağıda belirtilen koşullara uyulması kaydıyla Internet trafiği paylaşımı yapılabilecektir:
Genel Koşullar:
A. Türk Telekom tarafından talep edilecek kurulum ve aylık bağlantı ücretleri ISS tarafından karşılacaktır.
B. UlakNet ve ISS arasındaki bağlantı UlakNet tarafında UlakNet PoP noktalarından birinde sonlandırılacak, bağlantı şekli mevcut altyapı imkanları dikkate alınarak ATM ya da Kiralık Devre olabilecektir.
C. Bağlantı kapasitesi ISS'in talebi doğrultusunda belirlenecek, ancak sözkonusu kapasite bağlantıda sıkışıklık yaratmayacak büyüklükte olacaktır. Bağlantı gerçekleştirildikten sonra bağlantıda sıkışıklık gözlenmesi durumunda UlakNet ISS'den bağlantı kapasitesinin artırılmasını ya da bağlantının tamamen kapatılmasını talep edebilecektir.
D. UlakNet'le Internet trafiği paylaşımı yapmak isteyen ISS'ler bu konudaki taleplerini önce ULAKBİM'e iletecek, uygun görülen talepler için ULAKBİM ve ISS Türk Telekom'a ayrı ayrı başvuru yapacaklardır. ISS başvurusunda bağlantı ücretinin kendileri tarafından karşılanacağı açıkça belirtilecektir.
E. Bağlantı, ULAKBİM veya ISS'in talebi üzerine kapatılabilecektir.
Teknik Koşullar:
A. UlakNet ve ISS arasında BGPv4 yönlendirme protokolü kullanılacaktır.
B. Bağlantı üzerinden sadece ISS'in kendi müşterileri ile UlakNet kullancıları arasındaki trafiğin akışına izin verilecek; UlakNet ve ISS'in karşılıklı mutabakatı alınmadan üçüncü kurumların trafiğinin geçişine izin verilmeyecektir. Bu doğrultuda aşağıdaki BGP politikaları uygulanacaktır:
Internet Servis Sağlayıcı
I. UlakNet'e sadece kendi otonom sistemi ile varsa kendine bağlı müşterilerin otonom sistemlerini anons edecek,
II. UlakNet'ten aldığı anonsları kendi müşterileri dışında üçüncü bir kuruma anons etmeyecektir.
III. ISS'e sadece kendi otonom sistemi ile UlakNet kullanıcılarına ait otonom sistemleri anons edecek,
IV. ISS'den aldığı anonsları UlakNet kullanıcıları dışında üçüncü bir kuruma anons etmeyecektir.
C. ULAKBİM, ULAKBIM Kabul Edilebilir Kullanım Politikası'nı ihlal eden trafiği güvenlik ya da peer-to-peer uygulamaların engellenmesi gibi gerekçelerle filtreleme yetkisine sahip olacaktır.
(Not : peer-to-peer uygulamalardan kasıt; emule, kazaa, i-mesh, torrent v.s. tarzı programlardır.)
SubDomain (web) & Mail (e-posta) Kullanım İlkeleri
Mersin Üniversitesi, e-posta sistemini kullanırken aşağıdaki koşulları kabul etmiş sayılırsınız. Aşağıda sayılanlara uyulmaması tamamen kullanıcı sorumluluğundadır. Bu sebeble Bilgi İşlem; kaynaklanabilecek doğrudan veya dolaylı sonuçların yol açabileceği hiçbir zarardan sorumlu değildir. Akademik ve idari birimler/personel ve öğrenciler kendilerine verilen e-posta & internet sayfalarının ve içeriğinden sorumludur.
1. Mersin Üniversitesi'nde akademik personel, idari personel ve lisansüstü öğrencilere e-posta istek formunda belirttikleri kullanıcı isminde bir e-posta adresi verilir. Genelde adsoyad tan oluşması tercih nedenidir. Ad ve soyad benzerliği durumunda forma yazdığı 2. kullanıcı adı kullanılır. Yalnız öğrencilere öğrencinumarasi@mersin.edu.tr şeklinde e-posta verilir.
2. Mersin Üniversitesinde;
Gelen yazı doğrultusunda akademik birimlere, birim sayfası / yapacağı sempozyum veya benzeri etkinlikler için 30 MegaByte web kotası verilir. Etkinlikler için açılan web subdomainleri etkinliğin bitiminin ardından yine birimin bildirmesi üzerine kapatilir. Verilen kullanici adi ve şifreler sistemden silinir.
Akademik Personele, Lisansüstü öğrencilerine ve İdari Personele 20 MegaByte
Öğrencilere 10 MegaByte e-posta kotası verilir.
(Bu kotalar kişinin isteği ve ihtiyaç doğrultusunda artırılabilir. Bu alanlar için Başvuru formu gereklidir.)
3. Kullanıcı, hizmet hakkının sadece kendisine ait olduğunu, bu hakkın kullanımına ilişkin özel ve gizli şifresini ve kullanıcı adını ve/veya kodunu başkasına kullandırmayacağını ve devretmeyeceğini, başkası tarafından öğrenilme şüphesi dahi olsa derhal değiştireceğini, aksi takdirde yapılan tüm işlemlerin sorumluluğunun kendine ait olacağını, kendisi kullanmadığı iddiasında bulunmayacağını kabul eder.
4. Kullanıcı, İnternet erişimi ve e-posta sırasında sistemde dile getirdiği tüm fikir, düşünce, ifade ve yazıların kendisine ait olduğunu, Bilgi İşlem Daire Başkanlığının hiçbir şekilde sorumlu olmadığını kabul eder.
5. Kullanıcı, İnternet ortamındaki haber gruplarında, sohbet ortamlarında; göndereceği elektronik posta mesajlarında ve kendisine tanınacak web sayfası yayınlama hakkı içerisinde hakaret, pornografi ve diğer yasadışı, toplum ahlak ve anlayışına aykırı herhangi bir amaç güden toplu tanıtım, postalama ve benzeri aktivitelerde bulunamaz.
6. Kullanıcı, hesabında ve/veya sitesinde pornografik içerikli resim, animasyon, video vb. bulunduramaz, ve benzeri içerikli sitelere bağ (link) veremez. Üniversiteye ait ağ ve sunucu bilgisayarlar uygunsuz, müstehcen, rahatsız edici görüntülerin üretilmesi ve dağıtılması (akademik ve bilimsel araştırma amaçlı olanlar hariç) amacıyla kullanılamaz.
7. Kullanıcı, hesabında ve/veya sitesinde hukuki açıdan suç teşkil edecek materyal ve belgelere yer veremez. Kamu ve ticari servisler ile şahsi hesap sahiplerine zarar verici uygulamalar kullanamaz.
8. Kullanıcı, hesabında ve/veya sitesinde Hack/Crack temelli belgeleri eğitim amacı dışında bulunduramaz ve yayınlayamaz. Başka bir sistemin posta sunucusunu veya başka bir kullanıcının posta hesabını ilgili kişinin açık izni olmadan mesaj gönderme amacıyla kullanamaz.
9. Kullanıcı, hesabında ve/veya sitesinde kamu kurum veya kuruluşları ile gerçek/tüzel kişiler hakkında karalama ve benzeri yayın yapamaz, yapılması için özendirici olamaz. İftira mahiyetinde, gerçek dışı, sıkıntı ve rahatsızlık verici, gereksiz korku yaratacak materyalin üretim ve dağıtımını yapamaz.
10. Kullanıcı, hesabında açığa çıkarılmış sifre yayınlayamaz. Şifre ve benzeri koruma yöntemlerinin kırılması ile ilgili bilgi içeren belgeleri eğitim ve koruma amacı dışında bulunduramaz. Kasıtlı olarak bilgisayar ve iletişim kaynaklarını yetkisiz kullanmaya, başkalarının verilerini tahrip etmeye, şahsi bilgilere erişmeye, başkalarına ait çalışmaları bozmaya ve tahrip etmeye yönelik çalışmalar ve benzeri faaliyetlerde bulunamaz.
11. Kullanıcı, hesabında ve/veya sitesinde ticari reklamlara ve üyelik ile sağlanan yerli/yabancı sponsor reklamlarına, bağlarına yer veremez. Ticari reklamlar ve haber duyuruları gibi istenmeyen mesajlar gönderemez.
12. Hesabında ve/veya sitesinde yer alan belgelerin ve her türlü bilginin yayın haklarından doğabilecek hukuki sorumluluklar tümüyle kullanıcıya aittir. Kullanıcı, fikir ve sanat eserleri kanununa göre başkalarının fikri haklarını (copyright) ihlal edici mahiyette materyalin dağıtımını yapamaz.
13. Kullanıcı e-posta hesabı ;
T.C. yasalarının belirlediği yasadışı kullanımlarda,
ULAKNET tarafından belirlenen kullanım politikalarına uyulmadığı durumlarda,
Kullanıcı hesapları için belirlenen sınırların aşıldığı durumlarda,
ULAKNET bilişim kaynaklarının akademik amaçlı çalışmaları engelleyici biçimde akademik amaçlı olmayan, ticari ve yasadışı amaçlı kullanıldığı durumlarda,
Kişilere ait kullanıcı hesaplarının farklı kişiler tarafından kullanımının belirlendiği durumlarda,
Sunucu sistemler üzerinde tanımlı diğer kullanıcıların şifrelerini bulmaya çalışmak, dosyalarına müdahele etmek, değiştirmek vb. girişimlerin tespit edildiği durumlarda,
Sistem doğruluğunun, bütünlüğünün, güvenliğinin ve servis devamlılığının engellendiği durumlarda, kullanıcıya haber verilmeksizin Bilgi İşlem Daire Başkanlığı tarafından geçici olarak kapatılabilir. Kullanıcı hesabının kalıcı olarak kapatılacağı durumlarda kullanıcılar önceden bilgilendirilir.
14. Mersin Üniversitesi'ne ve ULAKBİM'ne ait sistem ve ağ güvenliğinin ihlal edilmesi, servis kalitesini etkileyecek, bozacak, karışıklık yaratacak faaliyetlerde bulunulması yasaktır, cezai ve hukuki mesuliyetle sonuçlanabilir. Bilgi İşlem Daire Başkanlığı bu tür ihlallerin söz konusu olduğu durumları inceler ve eğer bir suç oluştuğundan şüphe duyulursa yasa uygulayıcı ile işbirliği yapar.
15. Bilgi İşlem Daire Başkanlığı, İnternet trafiği sırasında kaybolacak ve/veya eksik alınacak/iletilecek bilgilerden, İnternet platformunda yayınlanan ya da kendi yayınladığı bilgilerin tam doğruluğu, geçerliliği ya da güncelliği konusunda hiçbir zaman sorumlu tutulamaz.
16. Kullanıcı, maddeler halinde açıklanmamış olsa bile, yasal kurallar içindeki tüm kısıtlama ve yaptırımlardan, ahlaki kurallar içindeki tüm kişisel haklar ve fiillerden, İnternet etik kurallar içerisindeki tüm evrensel kurallara karşı sorumludur. Kullanıcı anılan kurallara uymadığı takdirde; hesabının geçici süre ile dondurulması, devamı veya tekrarı halinde ise üyelikten sınırsız çıkarılma ve hesabının iptali yaptırımı uygulanacaktır.
17. Suç teşkil edecek, yasal açıdan takip gerektirecek, ülke çapında ya da uluslararası düzeyde yasalara ters düşecek bir durum yaratan ya da teşvik eden, her tür ve şekilde iletim dahil olmak üzere; hiçbir tür yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret, küfür veya iftira içeren, küçük düşürücü, kaba, pornografik, rahatsız edici ya da ahlaka aykırı bilgi postalamamak ya da iletmemek, ya da kişisel/kurumsal sayfalarda bulundurmak yasaktır.
18. Bir virüs veya başka bir zararlı unsur içeren hiç bir tür bilgi, yazılım ya da başka bir malzeme postalamamak ya da iletmemek, telif hakları, ticari marka hakları veya başka mülkiyet hakları tarafından korunan ya bu tarif edilen sınıflara giren malzemelerden uyarlananlar da dahil olmak üzere; sahibinden ya da haklarını elinde tutandan önceden izin almaksızın, başkalarının haklarını çiğneyen ya da ters düşen, hiç bir bilgi, yazılım ya da başka malzeme postalamamak ya da iletmemek,
19. Ticari amaç taşıyan ya da reklam içeren hiç bir bilgi, yazılım ya da malzeme postalamamak, iletmemek ya da kullanmamak
20. Bilgi İşlem Daire Başkanlığı uzun süre boyunca kullanılmayan hesapları kapatma hakkına sahiptir. 6 ay süreyle kullanılmayan hesaplar kapatılabilir ve ilgili kullanıcın dosyaları silinebilir.
21. Personel mailleri Üniversitemizden ayrılan personelin bilgileri, Personel Daire Başkanlığından gelen bilgiye göre, öğrencilerin ise mezuniyeti ile birlikte Öğrenci İşleri Daire Başkanlığından gelen bilgiye göre, hesabı 2 ay içinde kapatılır.
22. Kullanıcı, yukarıda belirtilen hizmetlerden yararlanmaya başladığı andan itibaren bu sözleşmede yer alan maddelere uyacağını kabul ve taahhüt eder. Aksi yönde bir tutum tespit edildiği taktirde İnternet ve e-posta kullanım hakkının sona erdirileceğinin bilincindedir. Kullanıcı belirtilen kurallara uymadığı taktirde bütün hukuki ve idari işlemlerden kendisi sorumlu olur. Bilgi İşlem Daire Başkanlığı meydana gelebilecek yasal, idari ve teknolojik gelişmeleri göz önünde tutarak bu kullanım politikasını değiştirme hakkına sahiptir. Değişen sözleşme, http://www.mersin.edu.tr/birimler.php?id=3&tip=2 adresinde yer almasından itibaren yürürlüğe girer.
Yazılım Kullanım İlkeleri
Lisans Neden Önemli ?
Lisanslı Yazılım Kullanmak İçin 10 Sebebiniz Var!
1. 4 yıla kadar olan hapis cezasından korunursunuz.
2. 150 milyar liraya kadar olan ağır para cezaları sizi hiçbir şekilde etkilemez.
3. Korsan yazılım kullanıp adları basında yer alan kişiler gibi prestij kaybına uğramazsınız.
4. Korsan yazılımın beraberinde getirebileceği virüsler, bozuk diskler ve hatalı yazılımlar gibi faktörlerden etkilenmezsiniz.
5. Yeterli bir dokümantasyonla çalışmalarınızı sürdürürsünüz.
6. Kullandığınız yazılımların yeni sürümlerini çok daha uygun maliyetlerle temin edebilirsiniz.
7. Yazılım sektörünün yeni yazılımları daha düşük maliyetlerle geliştirmesine ve sunmasına katkı sağlarsınız.
8. Sektörün gelişmesine paralel olarak yeni istihdam olanaklarının yaratılmasında pay sahibi olursunuz.
9. Kayıt dışı ekonominin büyümesini engelleyerek vergi gelirlerinin artmasına yardımcı olursunuz.
10. Ülkemizin, yazılım telif hakları konusunda çağdaş ülkeler düzeyine yükselmesine katkıda bulunursunuz.
Kopya Yazılımları Kullananları Ne Gibi Sorunlar Beklemektedir?
Aşağıda sayılanlar bu sorunlardan yalnızca birkaçıdır.
-Virüsler, bozuk diskler ve hatalı yazılım;
-Yetersiz dokümantasyon;
-Lisanslı kullanıcılara verilen ürün teknik desteğinden yoksun kalma;
-Lisanslı kullanıcılara sağlanan yeni sürümlere yükseltme olanağına sahip olmama.
Bunlara ek olarak, eğer kopya yazılımları satın alır ve kullanırsanız, yalnız yazılım geliştiricinin haklarını çiğnemekle kalmaz, tüm endüstriye zarar vermiş olursunuz.
Lisanslı Yazılım Kullanmanın Avantajları Nelerdir?
Lisanslı yazılım kullananlar;
· Virüs tehlikesine karşı korunur;
· Teknik destek güvencesinden yararlanır;
· Doğru ve eksiksiz dokümantasyon rehberliğinde çalışır;
· İhtiyaçlarına özel çözümlere rahatlıkla ulaşabilir;
· Yazılımından daha yüksek verim alır;
· Yazılımını düşük maliyetle güncelleştirme olanağına kavuşur;
· Bilgi teknolojilerindeki gelişmeler hakkında sürekli bilgilendirilirler.
Yazılım üreticileri, bilgisayarlarımızda kullandığımız, hayatımızı çok kolaylaştıran programları geliştirmek için zaman, para ve çaba harcamaktadırlar. Yatırım ve emeklerinin ürünü olan yazılımların bedellerini onlara değil de kopya yazılım satanlara akıttığımızda ise, yeni ürünlerin geliştirilmesi için gereken kaynağı kurutmuş oluruz. Oysa yeni programlar yaratmak için, yazılım geliştiricilerin bu kaynağa gereksinimleri var. Kopya bir bilgisayar yazılımı aldığınızda, harcadığınız para doğrudan yazılım korsanının cebine gider; yazılımın gerçek üreticisi ise hakkını alamaz, mağdur olur.
- Korsanlık Çeşitleri -
Yazılım Korsanlığı Nedir?
Yazılım korsanlığı, lisans belgesi taşımayan, yasadışı yöntemlerle çoğaltılmış yazılımların ticaretini, dağıtımını yapmak ve bu yazılımları kullanmak anlamına gelir.
Telif Hakları Nasıl İhlal Edilmektedir?
Telif hakları genellikle 7 şekilde ihlal edilmektedir.
Kullanıcı Kopyalaması
Birkaç adet lisanslı yazılım yüklü bilgisayar satın alınıp bu bilgisayarlardaki lisanslı yazılımların diğer bilgisayarlara yüklenmesi; CD ya da programların sahip olunan lisanslardan fazla sayıda çoğaltılması ve el değiştirmesidir.
Eşanlı Kullanım
Tek bir bilgisayar için kullanılması gereken bir yazılımın birden fazla bilgisayarda, yeterli sayıda lisans temin edilmeden paylaştırılarak kullanılmasıdır.
Sabit Disk Yüklemesi
Bilgisayarların, sabit disklerine kopya yazılım yüklenmiş şekilde satılmasıdır. Burada hem satıcı hem de kullanıcı eşit derecede sorumludur.
Sahtecilik
Orijinal ürünü kopya üründen ayıran hologram, paket, logo gibi belirgin özelliklerin taklit edilerek illegal yollardan ticaretinin yapılmasıdır.
İnternet Yoluyla Kopyalama
Web sayfası aracılığıyla, yazılımın korsan olarak bilgisayarlara yüklenmesidir.
BBS (Bülten Panolarından Yükleme)
Fikri haklara tabi yazılımların, bir elektronik bülten panosundan yüklenmesidir.
Yazılım Kiralama
Kopya yazılımların, lisans sözleşmelerine aykırı olarak evlerde veya işyerlerinde kullanılmak üzere kiralanmasıdır.
Yukarıda söz edilen yöntemlerden hiç biri yasal değildir ve sizi teknik ve yasal birçok sorunla karşı karşıya bırakmanın yanı sıra itibar kaybına uğramanıza da neden olabilir. Lisanslı yazılım kullanmanın tek yolu vardır: Programın kullanıldığı her bir bilgisayar için bir lisans edinmek.
Lisansı olmayan bilgisayar yazılımlarının, lisanslarının olmamasından dolayı doğacak her türlü yükümlülük ve cezai yaptırımlar, bu yazılımları kullanan personelin bireysel sorumluluğunda olup, Bilgi İşlem Daire Başkanlığı Yazılım Birimi tarafından hazırlanıp hizmete sunulmuş olan yazılımlar hariç, üniversitemiz bünyesindeki hiçbir personele , tarafımızdan , lisansı olmayan herhangi bir yazılım yüklenmemektedir. Üniversitemiz bünyesindeki personelin kullanmakta olduğu tüm yazılımların (tarafımızdan hazırlanıp hizmete sunulmuş olanlar hariç), lisans sorumluluğu, ilgili personele aittir.
PC Laboratuvar Kullanım İlkeleri
Mersin Üniversitesine bağlı olan PC laboratuvarları, ders saatleri haricinde Üniversitemiz öğrencilerinin ödev, ders ve araştırma yapmaları amacıyla kurulmuştur.
Laboratuvarların aşağıda belirtilen amaçlar doğrultusunda işletilmesi için aşağıdaki maddelerde bahsedilen faaliyetlere izin verilmez.
1. Oyun oynamak,
2. IRC, BBS, MUD, Chat ve benzeri programları, eğtim ve uzaktan öğrenim amaçları dışında kullanmak,
3. Her türlü ortamda (CD, Web, LAN) film izlemek,
4. Sesli bir biçimde müzik dinlemek,
5. Toplum genel ahlak kurallarına uymayan web sayfalarına bakmak,
6. Internet etik kurallarına uymayan e-mail göndermek,
7. Salonlarda cep telefonu kullanmak, (cep telefonları PC Salonlarında sessiz ve sakin çalışma ortamını bozması, ayrıca PC'lerin donanımlarına zarar vermesi sebebiyle yasaklanmıştır.)
8. PC Salonlarına yiyecek ve içecekle girmek, (PC Salonun temiz kalmasını sağlamak, yiyecek kırıntılarının ve içeceklerin klavyenin içine dökülmesi durumunda arızalara sebep olmasını engellemek amacıyla yasaklanmıştır.)
9. Kılık kıyafet yönetmeliğine uymamak, (bu karar Yüksek Öğretim Kurulu tarafından 22.11.1999 tarih ve 1999/4631 kararı)
10. sigara içmek, (kapalı alanlarda sigara içmek kanunda belirtildiği üzere ve kapalı alanlarda daha sağlıklı çalışma ortamı yaratılması amacıyla yasaklanmıştır.)
11. Yüksek sesle konuşmak ve grup çalışması yapmak, (PC Salonlarında sesiz ve sakin bir çalışma ortamı yaratmak amacıyla yasaklanmıştır.)
12. Başkasının kimliği ile salona girmeye çalışmak veya kimliksiz kullanmak istemek,
YASAL SORUMLULUK REDDİ
MERSİN ÜNİVERSİTESİ Bilgi Islem Dairesi, yukarıdaki bütün ilkelere uyulmamasından doğacak riskler konusunda sorumluluk kabul etmez. Bütün sorumluluk kullanıcıya aittir.
Yetki ve Sorumluluklar
Üniversite, temel amaçları doğrultusunda, MERSİN ÜNİVERSİTESİ Bilişim Kaynaklarını kullanıcılarına sunar, bu hizmetlerin çalışırlığını ve sürekliliğini sağlar.
MERSİN ÜNİVERSİTESİ Bilişim Kaynakları kullanıcıları, MERSİN ÜNİVERSİTESİ sunucuları üzerinde kendilerine tahsis edilen Kullanıcı Kodu/Şifre ikilisi ve/veya IP (Internet Protocol) adresi kullanılarak gerçekleştirdikleri her türlü etkinlikten, MERSİN ÜNİVERSİTESİ Bilişim Kaynaklarını kullanarak oluşturdukları ve/veya kendilerine tahsis edilen MERSİN ÜNİVERSİTESİ Bilişim Kaynağı üzerinde bulundurdukları her türlü kaynağın (belge, doküman, yazılım, vb.) içeriğinden, kaynağın kullanımı hakkında yetkili makamlar tarafından talep edilen bilgilerin doğru ve eksiksiz verilmesinden, ilgili kaynağın kullanım kurallarına, Üniversite Yönetmeliklerine, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına ve bunlara bağlı olan yönetmeliklere karşı birebir kendileri sorumludur.
MERSİN ÜNİVERSİTESİ yönetimi, MERSİN ÜNİVERSİTESİ Kullanıcıları ve Özel Kullanıcılar ile üçüncü kişi veya kuruluşlar arasında doğabilecek her türlü ihtilaf durumunda doğrudan taraf olma hakkını saklı tutar.
MERSİN ÜNİVERSİTESİ Rektörlüğü ve/veya yetkilendirdiği birimler, MERSİN ÜNİVERSİTESİ Bilişim Kaynakları kullanımı hakkında genel-geçer kuralları belirleyip, bu kuralları gelişen teknolojinin öngördüğü biçimde sürekli olarak değerlendirir ve gerekli değişiklikleri hayata geçirir. Bu tür değişiklikler yapıldığında genel duyuru mekanizmaları ile kullanıcılar bilgilendirilir.
5. Uygulama ve Yaptırımlar
MERSİN ÜNİVERSİTESİ Bilişim Kaynaklarının Genel İlkelere aykırı etkinlikler dahilinde kullanılması durumunda MERSİN ÜNİVERSİTESİ makamları gerçekleştirilen eylemin
- yoğunluğuna,
- kaynaklara veya kişi / kurumlara verilen zararın boyutuna,
- tekrarına
göre aşağıdaki işlemlerin bir ya da birden fazla maddesini, sıra ile ya da sırasız uygulayabilir;
- Kullanıcı sözlü ve/veya yazılı olarak uyarılır
- Kullanıcıya tahsis edilmiş MERSİN ÜNİVERSİTESİ Bilişim Kaynakları sınırlı veya sınırsız süre ile kapatılabilir
- Üniversite bünyesindeki akademik/idari soruşturma mekanizmaları harekete geçirilebilir
- Adli yargı mekanizmaları harekete geçirilebilir.
- Bu Kullanım Politikasını okuyan taraf, Üniversitemiz İnternet ağının belirlenen kurallara uygun kullanımını kullanıcının kişilik hakları saklı kalmak üzere kontrol edebileceğinden haberdardır ve bunu açıkça kabul eder.
- Kullanıcıların başka bir kullanıcının sürekli tekrarlanan düşmanca hareketlerinden zarar görmesi halinde, İmzalayan Tarafın veya ilgili herhangi bir kullanıcının isteği üzerine, Rektörlümüz (BİM) daha önce sözü edilen şartlarla kısıtlayıcı önlemler alabilir.
- Okuyan Taraf, meydana gelebilecek yasal gelişmeleri gözönünde tutarak bu Kullanım Politikasını değiştirebileceğinden haberdardır ve bunu açıkça kabul eder; Rektörlüğümüz Kullanım politikasını ve sözleşmeyi istediği zaman değiştirme hakkına sahiptir. Değiştirilen sözleşme, http://www.mersin.edu.tr/birimler.php?id=3&tip=2 web adresinde yer almasından itibaren yürürlüğe girer.
Kullanım ve Kullanıcı tanımlarının yetersiz kaldığı ya da MERSİN ÜNİVERSİTESİ Bilişim Kaynakları Kullanım Politikaları belgesi dahilinde tanımlı olmayan durumlar MERSİN ÜNİVERSİTESİ makamlarınca değerlendirilir
MERSİN ÜNİVERSİTESİ
BİLGİ iŞLEM DAİRE BAŞKANLIĞI