Ders Bilgileri
QUANTITATIVE DECISION MAKING METHODS | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
ÇEK307 | Fall | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | None |
Dili | en |
Türü | Required |
Seviyesi | Bachelor's |
Öğretim Elemanı( ları ) | ASSt.Prof. Nurcan TEMİZ |
Öğretim Sistemi | Face to Face |
Önerilen Hususlar | None |
Staj Durumu | None |
Amacı | Course aim of decision problems that can be encountered in business, modeling, providing solutions to help investigate and reach a decision is correct. |
İçeriği | Quantitative decision-making systems, linear systems of equations, linear programming definition and assumptions, a linear programming model associated with the establishment examples of linear programming models graphical and simplex method solution, linear programming duality concept and solution, sensitivity analysis, integer programming, Gomory cutting plane method, transportation problems that the starting solution methods. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | |
2 | |
3 | |
4 | |
5 | |
6 | |
7 | |
8 |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Structure of Decision Problems | Lecture, discussion |
2 | Mathematical Modeling | Lecture, discussion |
3 | Linear programming: graphical solution technique | Lecture, discussion |
4 | Linear programming: simplex solution technique | Lecture, discussion |
5 | Simplex Types | Lecture, discussion |
6 | Duality (Duality) and sensitivity analysis | Lecture, discussion |
7 | Transportation problems: start solving techniques | Lecture, discussion |
8 | Mid-Term Exam | Solution of problems |
9 | Finding the most appropriate solution for transportation problems I | Lecture, discussion |
10 | Finding the most appropriate solution for transportation problems II | Lecture, discussion |
11 | Assignment / allocation models | Lecture, discussion |
12 | Assignment / allocation model solution with the Hungarian Method | Lecture, discussion |
13 | Network analysis | Lecture, discussion |
14 | The minimum spanning tree problem | Lecture, discussion |
15 | The shortest path problems | Lecture, discussion |
16 | Final Exam | Solution fo Problem |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Ahmet Öztürk, Araştırması. Ekin Kitapevi, Bursa, 2009. | ||
2 | Osman Halaç; Kantitatif Karar Verme Teknikleri. Alfa Yayınları, İstanbul, 1995. | ||
3 | Hamdy A. Taha; Yöneylem Araştırması. Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2009. | ||
4 | Şule Özkan; Yöneylem Araştırması Nicel Karar Teknikleri. Nobel Yayınları, Ankara, 2005. |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Mid-Term Exam |
2 | 0.6 | 5 | Final Exam |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | 6͵14 | 1͵2 | |
2 | 6͵14 | 1͵2 | |
3 | 6͵14 | 1͵2 | |
4 | 6͵14 | 1͵2 | |
5 | 6͵14 | 1͵2 | |
6 | 6͵14 | 1͵2 | |
7 | 6͵14 | 1͵2 | |
8 | 6͵14 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Course Duration | 14 | 3 | 42 |
1 | Course Duration Except Class (Preliminary Study, Enhancement) | 14 | 2 | 28 |
2 | Presentation and Seminar Preparation | 0 | 0 | 0 |
3 | Web Research, Library and Archival Work | 14 | 1 | 14 |
4 | Document/Information Listing | 0 | 0 | 0 |
5 | Workshop | 0 | 0 | 0 |
6 | Preparation for Midterm Exam | 1 | 12 | 12 |
7 | Midterm Exam | 1 | 1 | 1 |
8 | Quiz | 0 | 0 | 0 |
9 | Homework | 0 | 0 | 0 |
10 | Midterm Project | 0 | 0 | 0 |
11 | Midterm Exercise | 0 | 0 | 0 |
12 | Final Project | 1 | 0 | 0 |
13 | Final Exercise | 0 | 0 | 0 |
14 | Preparation for Final Exam | 1 | 18 | 18 |
15 | Final Exam | 1 | 1 | 1 |
116 |